NOE—KOHL

Gongy

Nová Perla, Kyjov u Krásné Lípy
Nová Perla, Kyjov u Krásné Lípy

Miroslav Noe je hudební skladatel experimentátor a konceptualista, hráč na gongy a kytarista, nakladatel a literát, rodným jménem Miroslav Šimáček. Spolupracoval s mnoha výraznými osobnostmi naší hudební, novinářské, výtvarné, literární, technické i filmové scény a výsledkem jsou mimo jiné dvě prestižní světové ceny za týdeník Respekt a film Divoké včely. S manželkou Marií pracují na titulech jejího nakladatelství One Woman Press a v roce 2006 přijali společné příjmení Noe. Řadu let působil jako hudebník a grafik v Agon Orchestra a jeho často reprízované skladby zazněly na koncertech nebo festivalech v Evropě a Severní Americe a byly nahrány několika rozhlasovými a televizními společnostmi.

Petr Kohl je spontánním pokračovatelem dlouhé rodinné hudební tradice – jeho praděd z Petrovic nad Metují hrál na housle, měl tři syny, se kterými Petrův děd, také houslista, vytvořil smyčcový kvartet; Petrův otec zase hrál na kontrabas v několika velkých orchestrech po celé republice např. u Václava Hybše staršího; všichni měli absolutní sluch, výborně zpívali a byli vesničtí učitelé. Petr pracuje a žije na vesnici také, má rád přírodu a kdykoli vás provede energeticky silnými místy skalnatého Adršpachu a pak vám ještě nezapomenutelně zahraje na gongy; možná proto, že je nadšený amatér, měl to štěstí, že mohl v minulosti vystoupit na pódium hned s několika nejen skvělými, ale též světovými muzikanty.

Miroslav Noe a Petr Kohl na pódiu skládají pokaždé novou hudební kompozici podle skladebného principu, na kterém Miroslav pracuje od roku 1974. Vynalézavost v hledání nových výrazových prostředků a chuť žít a plnit si svá přání spojuje jejich nadšení pro koncertní provedení nabité atmosférickým zvukem sedmi sladěných a k tomuto vybranému účelu vykovaných gongů.

O terapeutickém účinku gongů na člověka se obecně a možná po dlouhá tisíciletí ví, jak se ale takového potenciálu zmocnit už je tajemstvím nejen historie, ale i naší současnosti, kterou můžeme nějakým způsobem využít a v ní to skryté společně poodhalit.

V našem případě koncert plný dynamických kontrastů čistého a hutného zvuku nikoho nenechá jen tak být s jeho myšlenkami, moment překvapení u mnoha posluchačů vyvolá různé vzpomínky nebo neznámé emoce, které z nitra společně se zvukem gongů zaplaví tělo – když vámi taková vlna projde, jste jí plni a potom už jen zhluboka dýcháte, uvolňujete svůj pocit naplnění a zjišťujete, co to s vámi dělá –, úžas po skončení koncertu v nás všech většinou ještě dlouhou dobu zůstane.

I kdyby se člověk snažil zvuku gongů uniknout, nepodaří se mu to, v tom tkví kouzlo jejich přirozené harmonie a nepředvídatelně vznikajících záznějů a pulzů, jimž v tomto případě vládnou dva amatérští hudebníci, nebo-li nadšení milovníci toho, čemu se každodenně věnují ze záliby a ne z povolání, aby v konečném smyslu přivedli svou i posluchačovu duši k ozdravným pocitům z oživení a mnohdy dlouho přetrvávajícího štěstí.

O dokonalosti souhry obou umělců a výrazově jistého provedení jejich koncertů svědčí mnoho spokojených laiků i profesionálů, kteří je v minulosti slyšeli – neváhejme proto udělat také něco pro sebe a nenechme si ujít příležitost prožít tuto mimořádnou událost.